Top Social

MITÄ HYVINVOINTI MERKITSEE MINULLE?

keskiviikko 12. lokakuuta 2016


Hyvinvointi ja sen merkitys, on muuttunut useisiin kertoihin jo elämäni aikana. Alkuun ajatus siitä merkitsi hyvillämielin elämistä, terveellistä elämää ilman sairauksia ja kipuja. Jossain vaiheessa liikunnan ja ravitsemuksen merkitys suhteessa epäterveellisiin elämäntapoihin ja perusarkeen alkoi näyttäytyä omassa roolissaan. Mistä sitten ravitsemus koostuu tai mitä ruokia syödessä jaksan paremmin, mikä taas väsyttää.

Entäpäs mistä saan piristystä arkeen ja ladattua akkuja seuraaviin työpäiviin, mikä saa minut rentoutumaan parhaiten keskellä viikkoa ja voimaan paremmin. Näitäkin asioita olen miettinyt hirmusenlailla eri vaiheissa elämääni. Ja nämäkin asiat voivat vaihdella eri elämäntilanteissa tai vuodenaikoina. Mikä ylipäätänsä on tämänhetkinen hyvinvoinnin merkitys minulle?






Hyvinvointi rakentuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta osa-alueesta. Nämä yhdessä luovat aikaan sen tunteen kokonaishyvinvoinnista, et miten sulla ylipäätänsä elämässä menee ja miltä susta tuntuu. Jos jokin osa-alueista kärsii, niin se ei aina välttämättä romauta kokonaan sun hyvinvointia, mutta silti jokainen näistä on merkittävästi sidoksissa toisiinsa. Tiiättehän, jos sää et oo vaikkapa tyytyväinen sun kroppaan, niin se voi vaikuttaa suoraan sun psyykkiseen puoleen. Kun taas yksinäisyys ja syrjäytyminen voivat vaikuttaa samoin omaan itsetuntoon ja sitä kautta saada sut luulemaan et sää et kelpaa ulkonäöllisesti tai et sää oot jotenkin huonompi ihminen kun muut.

Mun hyvinvointi koostuu tällähetkellä loppujenlopuks tasapainosta. Siitä että mää käyn töissä, mutta myös rentoudun mun vapaapäivinä. Että mää huolehdin siitä, että mulla tulee hoidettua kotityöt ja ruoanlaitto, mutta välissä annan vaan niiden tiskien olla ja odottaa hetkisen. Välissä mää treenaan salilla todella raskaasti, kun taas sen jälkeen rentoudun televisiota katsellen infrapunasaunassa. Näen ystäviä ja soittelen heille, kun musta tuntuu siltä että mä jaksan jutella. Kun haluun olla rauhassa, niin mä laiskottelen sohvalla ja räplään puhelinta tai katon sarjaa. Siitä että mää en velvoita itseä toimimaan minkään muotin mukaisesti, vaan mä annan itselleni aikaa myös vain olla. Yksinkertaisesti se koostuu vaan kaikesta tästä mitä mulle on tarjottu elämässä ja mitä mulla on arjessa meneillään.

Väsymys on vähentynyt entisestään, kun mä oon alkanut kiinnittämään aiempaa enemmän huomiota puhtaaseen ruokavalioon. En mä jokaista ateriaa ja suupalaa tarkkaile, mutta pyrin valmistamaan ruoan useammin itse alusta loppuun, tuoreilla raaka-aineilla. Ruokailussa myös sen monipuolisuus ja ateriarytmi ovat tärkeässä osassa mun omaa hyvinvointia. Mää huomaan kyllä välittömästi, mikäli aamupala on jäänyt syömättä. Ilman omaa ruokailurytmiä tai unirytmiä, mä olisin todella paljon väsyneempi ja voimattomampi arkisin. Herkuttelu ja ravintolaruoka kuuluvat taas omalla osallaan hyvinvointiin arjen pieninä huippuhetkinä.




  4 asiaa, jotka mää oon joutunu oivaltamaan voidakseni hyvin:

... Epätäydellisyyden hyväksyminen 
Minussa on paljon sellaista, mitä muissa ei ole. Osaan paljon sellaisia asioita, mitä joku toinen ei. Pystyn moneen sellaiseen asiaan, mihin toinen ei. Mut tän kaiken lisäksi mun täytyy pystyy hyväksymään se, etten itsekään oo täydellinen ja pysty kaikkeen mihin mä haluisin. Joku toinen voittaa mut jokatapauksessa toisessa asiassa, enkä mää voi muuttaa ulkonäköäni täysin siks mitä haluan, vaan mä oon juuri se kuka mä oon. Itsensä hyväksyminen ja rakastaminen sellaisena kuin sä oot.

... Itseen ja omiin kykyihin uskominen
Itseluottamuksen kasvattaminen ja uskominen siihen, että mä voin saavuttaa asioita. Siihen, että mulla on oikeus tehdä mua kiinnostavia asioita ja mä voin pärjätä niissä jos mä tahdon niin. Halua näyttää mihin mä pystyn ja kuka mä olen. Sisäinen voima, sellanen vahvaksi kasvaminen ja omissa päätöksissä pysyminen. Uskalla olla kuka sä oot.

... Omien tunteiden kunnioittaminen
Tiedosta mistä sä nautit ja mistä et. Mitkä asiat saavat voimaan sut paremmin ja mitkä saa sun olon kurjaksi. Suunnittele elämää, toteuta ja elä hetkessä. Kun sä tunnet, ettet oo enää hyvinvoiva niin tee muutos. Uskalla tehdä se. Kunnioita sun tunteita ja ajatuksia, älä miellytä ainoastaan muita. Hyvinvointia lisäävät tekijät muuttuvat elämänaikana, joten muutu säkin. Älä jää niiden vanhojen tunteiden valtaan, vaan uskalla tehdä muutoksia myös sun mielen ja tunteiden mukana.

... Jaa hyvämieli muiden kanssa
Kun sää voit hyvin, jaa hyvää mieltä myös muille ihmisille. Muista niitä ihmisiä, jotka muistaa sua sillon kun sullon pahamieli. Soita niille ihmisille, jotka on sulle tärkeitä. Voi olla, että kaikki se hyvä mitä annat, tulee sua vasten takaisinpäin. Ainakin sää saat siitä vielä paremman mielen!

Näistä asioista mun hyvinvointi koostuu tällähetkellä. Ensikerralla mulla voi olla jo uusia asioita, mitä mainita. Mistä teidän hyvinvointinne koostuu ja miten saatte pidettyä arkenne siinä tietynlaisessa balancessa? Kommenttiboksi on teitä varten. Ihanaa keskiviikko aamua teille jokaiselle <3

SATU
2 kommenttia on "MITÄ HYVINVOINTI MERKITSEE MINULLE?"
  1. Ensimmäinen kysymys, asutko Tampereella? :D ja sitten hyvinvointiin! Miulle se merkitsee pitkälti samoja asioita kuin siullekin; arjen jaksotusta töiden, koulun ja arkiaskareiden kanssa, mutta joka päivä myös rentoutumista rakkaiden ja itsensä kanssa. Treeniä fiiliksen mukaan ja ruoka mahdollisimman itetehtynä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kuulostaapa hyvälle :-) Ja kyllä, Tampereella asustelen! Olen alkunperin Oulusta kotoisin, mutta noin puoltoista vuotta sitten tänne muuttanut. :-)

      Poista