Top Social

TREENIASIAA

tiistai 23. helmikuuta 2016


Mulla kuntosalitreenaaminen on ollut osa elämää viimeisten kolmen vuoden ajan. Välillä se on ollut todella säännöllistä ja treenikertoja on mahtunut peräti viisi viikkoon, mutta välillä taas olen venyttänyt odottamattomia taukoja pariksikin viikkoa. Pitkien taukojen syy on ollut motivaation puute ja erilaiset lomamatkat. Mikäli tauko venyy, myös kynnys salille menemiseen kasvaa ja helposti sitä aloitusta alkaa siirtämään pitkän tauon jälkeen. Kun salilla käyminen on säännöllistä, motivaatio pääsääntöisesti pysyy ennallaan tulosten saamisen myötä ja tauot vähenevät minimiin. Treenaaminen on ollut mulle koko tän ajan osa mua, enkä ole tehnyt sitä siksi, koska täytyy. Miksi täytyisi? Mulle se vain on ollut osa elämää ja osa arkea. Osa sitä mitä olen. En treenaisi, jos se ei tuntuisi oikealta. Sitten etsisin uuden lajin, josta nauttisin enemmän. Jokatapauksessa tällähetkellä fiilis treenaamisen suhteen on todella hyvä ja motivaatiota löytyy jatkoa ajatellen todella paljon.

Olen aina ollut materialisti jollain tapaa. Kaikki ihanat uudet treenivaatteet ja treenitarvikkeet tuovat lisää motivaatiota ja iloa arkeen. Vaikka rakastan uusia treenivaatteita, panostan ennemmin kestäviin ja laadukkaisiin vaatteisiin entä heikkoihin materiaaleihin, joiden saumat ratkeilevat -eivätkä treenihousut pysy jalassa laskematta. Mun mielestä kaikista inhottavimpia asioita treenivaatteisiin liittyen on juuri tämä kun treenihousujen resorit eivät pidä ja joudut nykimään jatkuvasti juoksuhousuja ylöspäin niiden valuessa. Mulla onkin muutama merkki, joita erityisesti suosin nimenomaan juuri oikean mallin ja laadun vuoksi.

Myös lisäravinteet ovat yksi motivaationlähteeni. Mielestäni lisäravinteista on hyötyä säännöllisen treenaamisen yhteydessä. Niillä ei tule korvata aterioita, mutta aterioiden lisänä ja apuna palautumiseen ne toimivat todella hyvin. Itse käytän lisäravinteista palautusjuomaa, ennen treeniä nautittavaa tehonlisääjää, sekä ajoittain proteiinijauhetta lisänä ruoassani. Perusvitamiini, magnesium ja omega3 taas ovat osana ruokavaliotani palautumisen, vitamiinien saamisen turvaamisen ja suonenvetojen estämiseksi. Nämä siis mielestäni tärkeimmät, joista selvästi hyötyä jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Pakko kyllä silti myöntää, että vitamiinit on tällähetkellä se heikko juttu mulle. Meinaan tällä sitä, että oon todella huono muistamaan niiden syömisen päivittäin. Pyrin kuitenkin siihen, että ne tulee jokapäivä otettua. Heh, täytyy alkaa laittamaan ne valmiiksi aina tulevaa päivää varten.

Tavoitteena mun treenaamisessa on tällähetkellä lihasvoiman lisääminen ja lihasten kasvaminen. Oon aina ollut pienikokoinen ja rasvaa mulla on muutama vuosi sitten ollut pienesti vatsanseudulla, mistä sain ensimmäisen motivaationi salitreenin aloittamiseksi. En ollut koskaan lihava taikka ylipainoinen, oikeastaan olen tasapainoillut melkein koko elämäni alipainoisen ja normaalipainoisen rajalla, mutta pienikin ylimäärinen vatsan alueella oleva rasva harmitti minua ja halusin treenata sen pois. Ensimmäisten 1.5 vuoden aikana sain muutettua kroppaa todella paljon suhteessa aiempaan, rasvaa lähti ja sain näkyviin aivan uusia lihaksia. Kuitenkin olen tiedostanut sen, että ruokaa minun tulisi syödä paljon enemmän suhteessa tämänhetkiseen. Haasteena tälle olen kokenut aina vuorotyön, mutta tiedän senkin että kaikki on mahdollista myös omien ruokailuiden ajoittaminen tästäkin huolimatta. Tällähetkellä kuitenkin yritän keskittyä voimaharjoitteluun ja pyrin lisäämään ruoan määrää, jotta myös lihas pääsee kasvamaan. Olen aloittanut uuden nettivalmennuksen muutama viikko sitten kokeiluna, jotta tätä kautta saisin uusia ideoita treeniini liikkeiden muodossa, mutta myös uuden treeniohjelman vaihtelunvuoksi. Valmennuksesta lisää myöhemmin blogin puolella, kun olen päässyt ohjelmassa hieman eteenpäin ja pystyn antamaan siitä rehellistä palautetta teillekin! Kivaa tiistai-illan jatkoa. <3

SATU
Be First to Post Comment !
Lähetä kommentti