Top Social

KIITOLLISUUSPÄIVÄKIRJA + ARVONTA

keskiviikko 10. elokuuta 2016
Oletteko koskaan pitäneet kiitollisuuspäiväkirjaa? Sellaista, että muistelette ja kirjaatte ylös tietyltä ajan jaksolta kertyneitä asioita, mistä olette aidosti juuri sillä hetkellä kiitollisia. Mikä auttaa teitä voimaan hyvin, jaksamaan ja muistamaan erityisesti sen tärkeän seikan, että me kaikki olemme varmasti joistain asioista kiitollisia. Erityisesti niinä hetkinä, kun elämä lyö vastaan ja tuntuu ettei mitään hyvää ole ympärillä. Silloin on vaikea hengittää. Silloin sinulla on mahdollisuus kaivaa tämä ihana vihkonen tai kirjanen esiin ja miettiä, olisiko sittenkin jotain asioita - mistä olet kiitollinen? Edes jotain pientä? Tai lukea kirjaimellisesti sinun itse luomaasi tekstiä, mistä asioista olet aiemmin ollut kiitollinen. Tämän kautta voit saada huonoonkin päivään jotain hyvää ajateltavaa.


Ehkä tää on osittain kulttuurillinenkin juttu, että me suomalaiset ollaan niin huonoja puhumaan ja sanomaan ääneen asioita kuten missä me ollaan hyviä, että me välitetään ja juurikin et ollaan kiitollisia toisillemme monista asioista. Sitä vaan saattaa helposti miettiä omassa mielessään, miten kiitollinen jostain asiasta on, muttei sitä vaan tuu sanottua ääneen. Ei kait se oo kun avata suu ja puhua, mikä siinä on niin vaikeaa? Silti voi myös olla, ettei kyseisiä ajatuksia tuu edes erikseen mietittyä, sillä ne voi tuntua niin yksinkertaisilta ja tavanomaisilta ajatuksilta. Voiko meistä joku sanoa, ettei kiittäminen ja kiitollisuuden osoittaminen tunnu hyvältä?

Me ollaan ylipäätänsä huonoja sanomaan kiitos. Joten, siksi kai tää kiitollisuuden osoittaminen on vielä entistäkin vaikeampaa. Onneksi kaikesta hyvinvoinnista ja mielenterveydestä puhutaan paljon ja kaikki ne keskustelut ja kirjoitelmat saavat meidät tämän myötä varmasti miettimään aiempaa enemmän asioita, kuten miten me itse toimimme. Oman toiminnan tiedostaminen kun onkin aina se vaihe numero yksi.

Päätin tänäiltana aloittaa kiitollisuuspäiväkirjan tekemisen, mikä tarkoittaa sitä, että mietin joka ilta nukkumaan mennessä muutaman asian, mistä olen ollut kiitollinen juuri tänäpäivänä. Jatkan tämän tekemistä elokuun loppuun saakka ja tarkoituksena olisi, että teen teille kerran viikkoon maanantaisin kooste postauksen viikon kiitollisuuden aiheista. Maanantai sopii varmasti erityisen hyvin, jotta viikko lähtee käyntiin aina sillä parhaalla mahdollisella tavalla. Toivon myös, että elokuun jälkeen sitä osaisi pysähtyä aina välillä miettimään, mistä kaikista asioista sitä elämässään oikeasti on kiitollinen.

Vielä lopuksi! Haastan teidät kaikki miettimään teidän kiitollisuuden aiheita omassa arjessanne. Olisi ihanaa, jos jaksaisitte lukiessanne kommentoida yhteenveto postauksien kommenttikenttään myös, mistä asioista te olette olleet kiitollisia menneellä viikolla.

Arvon elokuun lopussa kaikkien kiitollisuuspäiväkirja koostepostauksiin kommentoivien kesken pienen palkinnon!
Muistakaa jakaa siis muutama asia, mistä te olette kiitollisia + toimiva sähköpostiosoite.
Ja arvonta ihan vaan siksi, koska tällähetkellä oon niin kiitollinen tästä blogista ja teistä lukijoista. <3

SATU
24 kommenttia on "KIITOLLISUUSPÄIVÄKIRJA + ARVONTA"
  1. Airiina
    Minä olen nykyään opetellut olemaan kiitollinen pienistä asioista, isoja kun harvoin tulee mutta olen kiitollinen kun olen terve, saan elää näin hyvin ja samoin läheiseni.

    aiholapp(at)uusikaupunki.fi

    VastaaPoista
  2. Pidin kuntoutusjakson yhteydessä kiitollisuuspäiväkirjaa, ja oli oikeasti hienoa kirjata ylös päivän pieniä suuria asioita. Ja kun sitten selvittiin isoistakin vastoinkäymisistä - kirjaimellisesti kuoleman porteilta - niin aivan ilman ylöskirjaamisiakin muisti, että kaikki on tässä ja nyt ja ihmeitä tapahtuu. Että kunhan nää perusjutut, läheiset ympärillä ja terveyttä. Mutta myös se, että vaikeina hetkinä on ne ihmiset, jotka seisoo rinnalla <3
    postin.tuomaa@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana kuulla, että kiitollisuuspäiväkirjasta oli apua! Itse otan nyt kokeiluksi, myöhemmin sitten kerron ajatuksiani tältä ajalta. Läheisten ihmisten tuki on kyllä todella tärkeää vaikeina aikoina. Kiitos kommentista ja ihanaa loppukesää! :-) <3

      Poista
  3. Henna28
    Olen tänään onnellinen ja siitä olen kiitollinen, saan rakastaa ja minua rakastetaan.

    henna.holappa1@luukku.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanasti kommentoitu! :-) Tämä myös yksi minun kiitollisuuden aiheistani <3

      Poista
  4. Olen kiitollinen terveistä lapsistani. <3

    hippohiiri at gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana asia! :) <3 Tämäkään asia ole elämässä itsestäänselvyys!

      Poista
  5. Olen kiitollinen että olen suht terve ja ihmisistä jotka ovat avuliaita ja välittävät toisistaan. <3

    hemantinde@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tärkeitä asioita, joilla iso merkitys varmasti meille jokaiselle. <3

      Poista
  6. Peppi
    Olen kiitollinen hyvästä ruuasta, juomavedestä, puhtaasta kodista ja turvallisuudesta asua Suomessa.

    peholapp(at)uusikaupunki.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki nämä todella tärkeitä. Harvoin muistaa olla kiitollinen näinkin tärkeistä asioista. Kiitos! <3

      Poista
  7. Olen kiitollinen siitä, että ympärilläni riittää ihmisiä. Joskus tuntuu, että on aivan yksin. Täytyy muistaa, että läheisiä ihmisiä on oikeasti todella paljon, jotka kyllä auttavat, jos vain myöntää tarvitsevansa tukea. :)

    saraana.makela@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin avunpyytäminen voi olla välissä hankalaa. Toisten ihmisten tuki on kyllä uskomattoman tärkeää! Kiitos kommentista <3

      Poista
  8. Olen tänään kiitollinen siitä, että olen ylittänyt itseni ja selviytynyt töissä suurista ja pelottavista haasteista. Olen löytänyt sisältäni uskomattoman paljon rohkeutta ja voimaa. Olen kiitollinen, että olen oppinut hankalissa tilanteissa paljon itsestäni ja saanut lisää itseluottamusta.
    s.kansakoski(at)luukku.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla! Haasteiden myötä sitä kehittyy asioissa ja itseluottamus nousee, huomattu on! Kiitos ja ihanaa loppukesän jatkoa. <3

      Poista
  9. kiitollisuudenaiheita mietin joka ilta ennen nukkumaanmenoa. nyt olen kiitollinen hyvästä taloustilanteestani, vanhempieni läsnäolosta ja vanhan ystävän paluusta elämääni. anytime85@luukku.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä taloustilanne on arvokas juttu! Pidä siitä kiinni ja näistä ihanista ihmisistä ympärillä. <3

      Poista
  10. Olen kiitollinen siitä, että minulla on hyvät välit lasteni kanssa ja saan olla osana heidän elämäänsä.
    mummolta@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidä niistä kiinni ja muista kertoa heillekin, miten kiitollinen tästä olet! Ihanaa syksyn jatkoa <3

      Poista
  11. Olen kiitollinen ihanista ystävistä ja perheenjäsenistä, sekä rakkaasta poikaystävästäni. Myssester@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Näistä saakin olla kiitollinen. :-)

      Poista
  12. Kiitollisuus päiväkirjan pitäminen on kyllä hyvä juttu ja pitää mielen positiivisena. Aika usein kun pähkäilee vaikeita juttuja, suruja ja murheita, pääsee helposti unohtumaan, että kuinka hyvä se oma elämä oikeestaan on ja kuinka paljon on syitä kiitollisuuteen :)

    Tänään olin kiitollinen siitä, että menin eilen illalla ajoissa nukkumaan, joten kuudelta aamulla herääminen ei kirpaissut pätkääkään, vaan heti herätessä oli tosi kiva fiilis! Aamulla paisto ihanasti aurinko, joten aamulenkki oli tosi jees! Lenkin jälkeen jääkaapissa mua odotti jo edellisenä iltana valmiiksi väsäämäni aamupala, joka lisäsi hurjasti kiitollisuuden tunnetta. Lisäksi olen kiitollinen ihanista vanhemmista, jotka on aina auttanut ja tukenut ja hyväksynyt mut just sellaisena kuin olen ja antanut tehdä vapaasti omat valintani ja tukenut niissä. Olen kiitollinen, että mun äitini soittaa mulle joka ikinen päivä ja kysyy olenko muistanut syödä ja miten mulla menee (vaikka olen asunut omillani jo viitisen vuotta) :D Olen kiitollinen mun ihanasta isosiskostani ja hänen pikkusista muksuista, joille saan toimia kummitätinä. Olen kiitollinen, että saan olla osa heidän elämää ja oppia heiltä kaikkia jänniä asioita! Olen kiitollinen ihanista kavereista, joiden kanssa voin jakaa ilot ja surut. Olen kiitollinen siitä, että olen terve ja mulla on katto pään päällä :) Lisäksi odotan innolla ja jännityksellä syksyn uusia työkuvioita, joista olen myös aika kiitollinen! Paljon on syitä kiitollisuuteen!
    Välillä pitäis vaan muistaa aina huikata kaikille ihmisille edes ohimennen, että 'hei kiitos! kiitos kun olet siinä' :) Kivaa ja kiitollista päivää sulle :) sansandelisa@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihanasta kommentista! :-) Ihania ajatuksia sinulla, kiva kun jaoit niitä. Edellä mainitsit hirmuisen määrän asioita, miksi pitäisikin olla kiitollinen. Ihanaa alkusyksyn jatkoa! :)

      Poista